برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

گارد TPU چیست؟

ارسال شده در2 سال قبل 440
دوستش دارم!2

همانطور که قبلا هم گفتیم قاب گوشی انواع بسیار زیادی دارد و به همین منظور در مقاله به عنوان " فواید و کاربرد گارد سیلیکونی " به بررسی قاب سیلیکونی پرداختیم. اما این بار می خواهیم انواع گارد TPU را بررسی کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

گارد TPU

Thermoplastic Polyurethane این کلمه به صورت مخفف درآمده و شده TPU که در زبان فارسی ما به نام پلاستیک پلی یورتان گفته می شود. در سال 1959 از پلاستیک استخراج گردیده است. رنگ اصلی این ماده مشکی است و به دلیل ویژگی های خاصی که دارد استفاده های گوناگونی در صنعت دارد. می توان بیان نمود که مهم ترین آن تولید لوازمات جانبی گوشی های همراه می باشد. در بسیاری از قاب های گوشی های همراه در لیست تشکیل دهنده از TPU نام برده شده است و حتی برخی از گلس ها که از چندین لایه تشکیل شده اند یک لایه بسیار نازک TPU نیز دارند.
TPUدر بسیاری از محصولات مورد بهره بردای قرار می گیرد قاب های محافظ، گلس های گوشی اصلی ترین کاربرد این ماده می باشد. البته در انواع صنعت های دیگر نیز از قبیل کفش های ورزشی و خاص، بدنه قایق، وسایل پزشکی و ورزشی، محافظ کیبورد، پوشش بیرونی کابل های برق، وسایل غواصی، ضربه گیرهای ورزشی و لوازم آرایشی بهداشتی و... از پلاستیک پلی یورتان استفاده می شود.

ویژگی های منحصربه فرد TPU

1. الاستیسیته (این ماده قابلیت ارتجاعی بالایی دارد و به همین علت به خوبی ضربات را دفع می نماید)
2. مقاوم در برابر خورندگی (در برابر خط و خش، پارگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد)
3. مقاوم در برابر آب و رطوبت: آب به داخل tpuنفوذ نمی نماید. هم چنین در برابر روغن و لکه ها از جمله اثر انگشت از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین دلیل یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت قاب می باشد
4. مقاومت بالا (این ماده ترکیب بسیار مقاومی دارد، حتی زمانی که خام می باشد به سختی می شکند و شرکت های تولید کننده قاب فقط با بالا بردن دمای آن می توانند به آن شکل و فرم دهند)
5. مقاوم در برابر حرارت: این ماده تا دمای 50 درجه هم مقاومت بالایی دارد و ذوب نمی شود سرد و گرم شدن و تغییر ناگهانی دما هم تاثیری بر روی ساختار پلاستیک پلیمری پلی یورتان ندارد)

البته مقاومت کم tpu در برابر اشعه خورشید یکی از معایب آن می باشد که اگر گلس مدت زمان زیادی جلو نور خورشید باشد، رنگش تغییر می کند به همین دلیل می باشد که اکثر این قاب های شفاف بعد از مدتی زرد رنگ می شوند که راه کارهایی نیز برای بر طرف شدن این مشکل نیز وجود دارد. یکی دیگر از معایب این ماده مقاومت کم آن در برابر مواد اسیدی می باشد که آن مواد موجب تخریب بافت tpu می شوند.از دیگر قاب های باکیفیت بازار می توان به گارد سیلیکونی ، قاب چرمی و .. اشاره کرد که تمام این مدل ها در صفحه قاب و گارد موبایل مرکزی موجود است.

TPU cover

قاب ژله ای یا همان قاب TPU

این قاب در دمای بالا تولید شده است و انواع گوناگونی از قبیل قاب شفاف، مات و رنگی تولید شده اند قاب های ژله ای دارای قابلیت آنتی شوک یا ضد ضربه نیز هستند. این قاب چون حالت ارتجاعی بالایی دارد، اگر ضربه به قاب وارد شود بخش بزرگی از شدت ضربه را می گیرد و نمی گذارد که ضربه به گوشی آسیبی وارد نماید.
نکته مهم این که، این قاب قابلیت خود ترمیمی دارد. بدین صورت که ممکن است که در اثر ضربه بخشی از قاب دچار تورفتگی شود؛ ولی بعد از مدتی قاب خود به خود ترمیم می شود و مجددا صاف می گردد.
گلس TPU از گلس های محافظ صفحه نمایشگر گوشی می باشد که به طور کامل از پلاستیک پلیمری پلی یورتان ساخته شده است. این گلس حین ضربه تکه تکه نمی شود، حین لمس کردن صفحه نمایش نرمی گلس را حس می نمایید .
البته این گلس روی سطح صفحه اصطکاک ایجاد می نماید و در هنگام کار با گوشی کمی سخت تر می شود و هم چنین در مدت زمانی کدر می شود و کیفیت و وضوح صفحه نمایش افت پیدا می کند.ما در مقاله " انواع گارد و تفاوت بین آنها "مفصل در مورد انواع قاب ها صحبت کرده ایم.
ولی چون اکثر صفحه نمایشگر گوشی ها در معرض بیشتر ضربه قرار دارند بیشتر کمپانی های تولید کننده گلس از این ماده TPU استفاده می کنند که از گوشی شما مراقبت بهتری بشود. البته در گلس های جدید که از چندین لایه تشکیل شده اند لایه نزدیک صفحه نمایش از جنس TPU است و چون لایه ای بالاتر فیلتر ضد اشعه فرابنفش دارند این لایه TPU زرد نمی شود .اکنون که مقاله ما را مطالعه فرمودید، متوجه شدید کهTPU چیست و چه کاربردهایی دارد. در هنگام خرید با خیال راحت تری خرید می نمایید و با آسودگی خیال بیشتری با گوشی خود کار می کنید.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود