برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

اثرات امواج بلوتوث چیست ؟

ارسال شده در2 سال قبل 561
دوستش دارم!3

آیا امواج بلوتوث مضر است؟

فناوری بلوتوث یکی از تکنولوژی هایی است که به مدت طولانی در خدمت ما بوده و از آن استفاده کرده ایم و همیشه سخنانی در مورد این اتصال بی سیم گفته شده است. یکی از ایراداتی که به این فناوری نسبت می دهند این است که به عنوان مثال، هدفون های بلوتوثی برای سلامتی مضر بوده و می توانند باعث ایجاد ناراحتی و بیماری شوند. در این مقاله ما قصد داریم به صحت این موضوع پی ببریم.

بلوتوث چیست و چگونه کار می کند؟

بلوتوث در کنار وای فای، یکی از استاندارد های رادیویی رایج و بسیار مهم در سراسر دنیا می باشد. بسیار از تولیدکنندگان بزرگ در دستگاه های تولیدی خود مانند گوشی و تبلت، امکان استفاده از این فناوری را فراهم می نمایند. موارد دیگری نیز برای استفاده از این تکنولوژی رایج وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما موبایل خود را به یک اسپیکر بلوتوثی متصل نمایید، این دو دستگاه بوسیله میدان های الکترومغناطیسی فرکانس بالا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در همینجا است که تابش بلوتوثی منتشر می شود. هر دو دستگاه به شکلی بی سیم به کمک این اتصال که بسیار پایدار هم می باشد بین خود داده رد و بدل می کنند. البته بلوتوث بیشتر در فواصل نزدیک جوابگو است.
اندازه فاصله‌ای که سیگنال های بلوتوث قادر به رسیدن به دستگاه های دیگر هستند به کلاس بلوتوث بستگی دارد. کلاس های بلوتوث 2 و 3، قادر هستند تا 5 الی 30 متر را سیگنال دهی نمایند. چنین استانداردی برای اکثر دستگاه هایی که به این فناوری مجهز هستند، از جمله هدفون های بلوتوثی، اسپیکر، اغلب گوشی های تلفن همراه و گجت ها، صادق است. بلوتوث کلاس 1، توانایی انتقال داده، حتی تا فواصل 100 متری را نیز دارد.


آیا سیگنال های بلوتوثی مضر هستند؟

در زندگی روزمره، ما همواره توسط تشعشعات الکتریکی احاطه شده ایم و امواج بلوتوث جزو همین دسته به شمار می روند. با این حال، امواجی که توسط دستگاه های بلوتوثی معمولی منتشر می شود، بسیار کم است؛ حتی می توان گفت این امواج از میزان تشعشعات منتشر شده توسط روتر وای فای و اسمارت فون نیز کمتر می باشد.
برای اندازه گیری شدت و قدرت امواج منتشر شده در محیط واحدی به نام SAR وجود دارد. این کلمه مخفف عبارت Specific Absorption Rate در انگلسی به معنای نرخ جذب خاص بوده و بیان می کند چه مقدار تشعشع توسط بدن انسان دریافت شده است. در اندازه گیری میزان تشعشعات دریافتی، اگر این مقدار کمتر از 0.08 وات بر کیلوگرم به ازای هر کیلوگرم از کل وزن انسان و یا کمتر از 2 وات به ازای هر کیلوگرم از یک عضو (مثلاً سر یا پا را به تنهایی در نظر بگیرید، نه کل بدن را) باشد، ضرری برای بدن ندارد.


شدت تشعشعات از دستگاه های مختلف چقدر است؟
مقیاس SAR در گوشی های هوشمند مختلف متفاوت است اما می توانید آن را در اینترنت جستجو نمایید. در زیر چند مثال دقیق برای شما آورده شده است:
• هوآوی P30 : دارای SAR 0.33 در گوش و 0.85 در کل بدن
• آیفون 11 : دارای SAR به میزان 0.95 وات بر کیلوگرم در گوش و 0.99 در کل بدن
• سامسونگ گلکسی S10 : دارای SAR برابر با 0.48 و 1.59 در بدن
در ایرپاد های اپل که در حقیقت یکی از اولین هدفون های بی سیم داخل گوشی می باشد، قدرت انتقال سیگنال برابر با کلاس یک بوده و دارای میزان SAR بالا و همچنین مسافت بیشتر انتقال سیگنال در مقایسه با نمونه های گفته شده می باشد. با این حال SAR این ایرپاد در حدود 0.466 وات بر کیلوگرم بوده و بنابراین ضرری برای بدن ندارد. خیلی از هدفون های بلوتوثی دیگر دارای کلاس انتقال سیگنال 2 یا 3 هستند؛ به همین دلیل SAR در این هدفون های بسیار کمتر از ایرپاد های اپل می باشد.

همانطور که می بینید، تشعشعاتی که وسایل بالا در محیط منتشر می کنند کمتر از حداقل میزانی است که می تواند باعث وارد آمدن آسیب به بدن انسان شود، مخصوصاً اگر قدرت انتقال سیگنال در این دستگاه ها در حد کلاس 2 و 3 باشد. در واقع شما به عنوان مثال با استفاده از هدفون های بلوتوثی به جای استفاده مستقیم از تلفن همراه برای تماس در معرض خطر کمتری قرار خواهید گرفت.

برای سلامتی خود بهتر است از محیط هایی که امواج الکترومغناطیسی در آنها زیاد پخش می شود دوری نمایید
بنابراین با بررسی هایی که در بالا انجام شد، نیازی نیست که شما بابت استفاده از هدفون های بلوتوثی نگران باشید. در عوض باید از حضور در محیط هایی که تراکم انواع الکترومعناطیسی در آنها بالاست دوری نمایید. البته این سوال پیش می آید که در دنیای امروزی در کجا این امواج وجود ندارند؟ شما هر جا که بروید از وسایلی استفاده می شود که چنین امواجی را از خود ساتع می نمایند ولی تراکم این امواج در مکان های مختلف متفاوت است. علاوه بر در نظر داشتن این نکته، خالی از لطف نیست که نکات زیر را هم رعایت فرمایید:
• بهتر است روتر های وای فای را در مکان هایی نصب کنید که مطمئن شوید افراد در نزدیکی روتر به مدت طولانی قرار نخواهند گرفت.
• لوازم، دستگاه ها و یا قابلیت های دستگاه که توانایی پخش امواج الکترومغناطیسی دارند، اگر از آنها استفاده ای نمی کنید، بهتر است آنها را خاموش یا غیر فعال نمایید.
• مهم تر از همه، هنگام خواب در شب، اصلاً نباید گوشی را کنار سر خود قرار دهید. بطور کلی بهتر است گوشی را در چنین مواقعی در اتاق خواب خود قرار ندهید. اما اگر واقعاً نیاز دارید که در شب گوشی را در کنار سر خود (مثلاً زمانی که می خواهید از آلارم گوشی استفاده نمایید) بگذارید، آن را بر روی حالت هواپیما قرار دهید.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود