برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

جاسوسی گوگل از گوشی شما !

ارسال شده در2 سال قبل 291
دوستش دارم!4

گوش دادن مخفیانه دستیار صوتی گوگل به صداهای اطراف

چه می‌شد اگر پی می‌بردید کسی مخفیانه در حال گوش دادن به زندگی شخصی شما است؟ مسلماً هر کس از دانستن چنین رویدادی به شدت عصبانی خواهد شد؛ زیرا همه انسان‌ها نسبت به زندگی شخصی خود حساس هستند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند. خوب بهتر است بدانید ممکن است وسایلی که استفاده می‌کنید همیشه در جهت خدمت به شما عمل نکنند و گاهی اطلاعاتی را خلاف خواسته کاربر از او ثبت و ضبط نماید.

تأثیر کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، گوگل، فیسبوک، آمازون، مایکروسافت و غیره بر زندگی بشر امروزی بر هیچ کس پوشیده نیست و می‌دانیم که اگر نوآوری این شرکت‌ها نبود، ما برای گذراندن زندگی باید سختی بیشتری را متحمل می‌شدیم. اما همان طور که گفته شد، این کمپانی‌ها از مسیر اصلی خود که ارائه خدمات به کاربران بود تا حد زیادی منحرف شده‌اند و کارهایی را انجام می‌دهند که بعضی از این اعمال حتی به عنوان تجاوز به حقوق فردی، آزادی بیان و حریم شخصی به حساب می‌آیند. به عنوان مثال، شرکت‌های توییتر و اینستاگرام از گروه بخصوصی از کاربران خود محافظت می‌کنند، به این شکل که اگر کوچک‌ترین حرف و عقیده‌ای خلاف عقاید این کاربران بیان کنید آن‌ها بلافاصله شما را ریپورت کرده و ادمین‌ها و مدیران این برنامه‌ها اکانت شما را یا ممکن است به صورت موقتی و یا برای همیشه غیر فعال کنند؛ و این به معنای نقض آشکار آزادی بیان توسط این دو شرکت می‌باشد.
از حاشیه که بگذریم، در این مقاله قصد داریم نمونه‌ای از تجاوز به حریم شخصی توسط یکی از بزرگترین کمپانی‌های تکنولوژی، یعنی گوگل را برای شما توضیح دهیم.
کمپانی گوگل قبلاً چندین بار ادعا کرده بود که اطلاعات خصوصی کاربران دستیار صوتی هوشمند خود را مخفی و خصوصی نگه می‌دارد. اکنون خود کمپانی اعتراف نموده که دستیار صوتی‌اش در مواقعی صدای محیط را بدون فعالسازی و اجازه کاربر ضبط می‌کند.
یکی از نمایندگان گوگل درباره وضعیت موجود توضیحاتی داده است. به گفته این نماینده، دستیار صوتی در وضعیت استندبای تا زمانی که کاربر با بیان پیام هی گوگل (Hey Google!)، دوباره آن را فعال کند و صداهای افراد و محیط را ضبط نماید، باقی می‌ماند. البته به ادعای این نماینده، دستیار صوتی اطلاعاتی را که دریافت می‌کند نه در اختیار خود شرکت گوگل و نه در اختیار هیچ نهاد با شخص دیگری قرار نخواهد داد.
نرم افزار در حالت استندبای، مکرراً و پشت سر هم، قطعه‌های صوتی کوتاه را دریافت و بررسی می‌کند تا برای دریافت فرمان کاربر و پیام هی گوگل آماده باشد. اگر نرم افزار فعال نشود، قطعه‌های صوتی فقط ذخیره می‌شوند اما به جایی ارسال نمی‌گردند. پس از فعال شدن نرم افزار، دستگاه به طریقی مانند نشانگر چشمک زدن به شما می‌فهماند که دستیار فعال است و آماده ضبط و دریافت صدای کاربر و انجام دستور است.
تا اینجای کار چیزی اشتباه به نظر نمی‌رسد، اما مشکل آنجاست که نرم افزار گاهی به اشتباه و به صورت تصادفی اقدام به فعالسازی خود می‌نماید. گفته می‌شود علت این امر این است که دستیار به اشتباه گمان می‌برد که پیام هی گوگل را از اطراف شنیده است اما اگر کمی فکر کنید، به این نکته پی خواهید برد که دستگاه قرار نیست همیشه اشتباه کند؛ به عبارتی بعضی مواقع باید اطلاعاتی از شما برای اهداف خاصی ثبت و ضبط شود. اگر هم دستگاه اشتباه کرد، برای رفع اشتباه نرم افزار کافی است عبارت "هی گوگل این برای تو نبود" را برای آن بیان نمایید؛ با انجام دادن این کار، نرم افزار صداهای ضبط شده را پاک خواهد نمود. علاوه بر جمله ذکر شده، جملات مشابه این جمله نیز هستند که با یک جستجوی ساده می‌توانید به این آن‌ها دست یابید. متأسفانه اغلب کسانی که از دستیار صوتی گوگل استفاده می‌کنند، بی اطلاع از این موضوع هستند و طبیعتاً نرم افزار صدای آن‌ها را ضبط خواهد نمود.
راه‌های دیگری نیز برای کنار آمدن با این مشکل وجود دارد. به گفته گوگل، کاربران خود می‌توانند ذخیره شدن اطلاعات توسط دستیار را کنترل کنند. تنها کافی است به قسمت تنظیمات فعالیت‌های برنامه‌های گوگل به آدرس https://myactivity.google.com/item?restrict=assist مراجعه نموده و گزینه Include voice and audio recording را بررسی کنید. اگر گزینه مذکور تیک خورده است، آن را بردارید، در غیر اینصورت دست به گزینه دیگری نزنید.
همچنین می‌توانید با استفاده از نرم افزار Google Home میزان حساسیت نرم افزار را به صدا‌های خارجی کاهش دهید.

به هر حال، با وجود راه حل‌هایی که برای کنار آمدن با این مشکل برایتان بیان کردیم، اگر شرکت بخواهد به صداها و اطلاعات خصوصی شما دسترسی داشته باشد، برای کارکنان و نرم افزارهای شرکت مانعی بر سر راه وجود ندارد که بخواهند به حریم خصوصی شما سرکشی کنند. هیچ شرکتی صریحاً به کاربر خود نمی‌گوید من از این به بعد فلان کار را نخواهم کرد. شرکت‌های بزرگ از اطلاعاتی که از کاربران مختلف در سراسر جهان جمع آوری می‌کنند استفاده‌های مختلفی می‌کنند و این اطلاعات برایشان بسیار با ارزش است؛ بنابراین اگر واقعاً حریم شخصیتان برای شما مهم است توصیه می‌کنیم از نرم افزارهایی که صدا ضبط می‌کنند، اجازه دسترسی به اسناد و مدیای دستگاه شما می‌خواهند و به طور کلی به قسمتی از اعمالی که با دستگاه انجام می‌دهید نظارت می‌کنند، استفاده ننمایید؛ زیرا ممکن است در آینده برای شما دردسر ساز شوند.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود