برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

ویژگی های یک هدفون خوب

ارسال شده در2 ماه قبل 68
دوستش دارم!0

امروزه هدفون‌ها به ابزارهای جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده اند که از آنها  برای گوش دادن به موسیقی، مکالمات تلفنی، بازی‌های ویدئویی، تماشای فیلم، و حتی به عنوان یک ابزار کاری استفاده می کنیم. اما ویژگی‌های یک هدفون خوب چیست؟

ویژگی های یک هدفون خوب

انتخاب یک هدفون مناسب به دلیل وجود ویژگی‌های زیاد و متفاوت که در بازار عرضه می شود، می تواند چالش‌برانگیز باشد. معولاً افراد هنگام مشاهده این ویژگی‌ها و قیمت های مرتبط با آن‌ها، با سوالاتی از قبیل: هر ویژگی چه کاربردی دارد؟ هدفون خوب من باید چه مشخصاتی داشته باشد؟ و مهم‌تر از همه، کدامیک از این ویژگی‌ها برای من واقعاً مهم هستند؟ روبه رو می‌شوند.داشتن آگاهی در مورد این ویژگی‌ها کمک می‌کند تا هدفونی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده می‌کند، همچنین از پرداخت هرگونه هزینه اضافی برای ویژگی‌هایی که شاید برای نوع استفاده شما ضروری نباشند، جلوگیری می‌کند. این آگاهی، به ویژه وقتی با تنوع بسیار بالای هدفون‌ها در بازار روبرو هستیم، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با دید بازتری به انتخاب هدفون بپردازید. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

محدوده فرکانس هدفون

محدوده پاسخ فرکانسی میتواند یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب هدفون خوب باشد. این معیار نشان دهنده دامنه فرکانس‌های صوتی است که هدفون قادر به تولید آن‌ها می باشد و واحد اندازه‌گیری آن هرتز (Hz) است.
هر هدفون قابلیت پوشش محدوده خاصی از فرکانس‌ها را دارد که این محدوده شامل فرکانس‌های پایین (بیس) و فرکانس‌های بالا (تریبل) می‌شود. فرکانس‌های پایین‌تر اغلب برای تولید صدای بیس ، در حالی که فرکانس‌های بالاتر معمولاً برای تولید صداهایی با تون‌های زنگی و تیز مانند تریبل به کار می‌روند. به طور معمول هدفون‌ها برای اینکه برای اکثر کاربران مناسب باشند، بر روی محدوده میانی بیشتر تمرکز می‌کنند.
اما بسیاری از سازندگان هدفون ادعا می‌کنند که محدوده پاسخ فرکانسی هدفون‌های آن‌ها از دامنه شنوایی انسان یعنی از ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز فراتر است. در واقع بزرگی این عدد مهم نیست ، بلکه این تناسب نیاز شما با هدفون است که اهمیت دارد. اگر علاقه مند به گوش دادن به موسیقی‌هایی با بیس زیاد هستید، باید هدفونی را انتخاب کنید که فرکانس‌های پایین‌تر را پوشش بدهد و صدای بیس خوبی داشته باشد.

بهترین هدفون

سیستم آکوستیک در هدفون‌ها

سیستم آکوستیک در هدفون‌ها در واقع به نحوه طراحی آن‌ها از لحاظ باز یا بسته بودن محفظه گوشی‌ها اشاره دارد. طراحی هدفون‌هایی با سیستم آکوستیک بسته، به گونه‌ای می باشد که انتقال صدای داخلی به خارج و نیز ورود صداهای محیطی به داخل گوش را به حداقل برساند. از طرفی دیگر، هدفون‌های با سیستم آکوستیک باز طوری طراحی شده‌اند که کاربر همچنان قادر به شنیدن صدای محیط اطراف باشد و صدای پخش شده از هدفون نیز به بیرون نشت کند.
این ویژگی، ازجمله مهم‌ترین فاکتورهایی است که در انتخاب هدفون مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که هدفون‌های با سیستم آکوستیک بسته، الزاماً مجهز به سیستم نویزگیر نیستند و به طور کامل صدای محیط را مسدود نمی‌کنند؛ به علاوه در استفاده از آن‌ها این انتظار را نباید داشت که صدا به طور کامل از هدفون خارج نشود. سیستم‌های آکوستیک باز اغلب برای فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، ورزش، یا در موقعیت‌هایی که نیاز است صدای اطراف شنیده شود به کار می رود. در حالی که، سیستم‌های آکوستیک بسته بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که در محیط‌های عمومی همچون کتابخانه‌ها، از هدفون خود استفاده می‌کنند و به طور معمول، هدفون‌های با سیستم آکوستیک بسته محبوبیت بیشتری دارند.

آمپِدانس – مقاومت (Impedance)

آمپدانس به مقدار مقاومت مدارهای داخلی هدفون در برابر جریان الکتریکی گفته می شود. این مقاومت هنگام انتقال سیگنال‌های الکتریکی به صدا اهمیت دارد. هرچه آمپدانس هدفون بیشتر باشد،در نتیجه مقاومت در برابر جریان الکتریکی نیز بیشتر شده و صدای کمتری تولید می‌شود. واحد اندازه‌گیری آمپدانس، اهم می باشد.
اکثراً، هدفون‌هایی با آمپدانس پایین توصیه می‌شوند، به‌ویژه برای کاربران دستگاه‌هایی مثل تلفن‌های همراه یا پخش‌کننده‌های موسیقی که آمپلی‌فایرهای داخلی قدرتمندی ندارند. برای چنین کاربردهایی، هدفون‌هایی با آمپدانس حدود 25 اهم متناسب می باشد.

حساسیت هدفون

به میزان توانایی هدفون در تولید صدا با توجه به سیگنال الکتریکی دریافتی حساسیت هدفون گفته می شود. این میزان با واحد دسیبل بر میلی‌وات (dB/mW) نشان می دهند و نماینگر میزان صدایی است که یک هدفون می‌تواند با دریافت یک میلی‌وات سیگنال الکتریکی تولید کند.
در واقع هرچه حساسیت هدفون شما بیشتر باشد، صدای بلندتری با مقدار مشابهی از قدرت تولید می‌کند. رنج حساسیت در هدفون‌های معمولی اغلب بین 80 تا 110 دسیبل است. اگر قرار است در محیط‌های آرام از هدفون خود استفاده کنید، نیازی به هدفون با حساسیت بسیار بالا نمی باشد.

سیم پیچ صدا (Voice Coil)

سیم پیچ صدا در هدفون‌ها به سیم‌پیچی اشاره می کند که وظیفه تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به حرکت‌های مکانیکی را دارد و باعث تولید صدا می‌شود. این جنس سیم‌پیچ‌ها می‌توانند از مس، آلومینیوم یا ترکیبی از هر دو آن ها باشند. سیم‌پیچ‌های آلومینیومی به سیگنال‌های صوتی حساسیت بیشتری دارند و واکنش سریع‌تری نشان می‌دهند، اما در عوض سیم‌پیچ‌های مسی دلیل دوام بیشتری دارند.

تکنولوژی‌های ارتباطی بی‌سیم نیز انواع مختلفی دارند از جمله:
1. بلوتوث: رایج‌ترین روش برای اتصال بی‌سیم هدفون‌ها است. معمولاً تا فاصله 10 متری پایدار است امنیت بالایی دارد اما فقط ممکن است بهترین کیفیت صدا را ارائه ندهد.
2. NFC: تکنولوژی Near Field Communication اساس کاری اش شبیه به بلوتوث است فقط با این تفاوت اصلی که سهولت و سرعت برقراری ارتباط بیشتر است.
3. RF (فرکانس رادیویی): این سیستم دامنه بیشتری نسبت به بلوتوث پوشش می دهد و معمولاً همراه با یک فرستنده ارائه می‌شود که برخی اوقات نقش شارژر را ایفا می کند. هدفون‌های RF برای تماشای تلویزیون یا اتصال به سیستم کامپیوتر مناسب هستند و کیفیت صدای به مراتب بهتری نسبت به بلوتوث دارند.

دیافراگم

دیافراگم در هدفون‌ها یکی از اجزای اصلی در بلندگو است که به شکل یک پوسته نازک می باشد و با ارتعاش، صدا را ایجاد می‌کند. دیافراگم‌ها از مواد و در اشکال مختلفی ساخته شوند، برای مثال اشکال گنبدی، مخروطی و شیپوری. انتخاب جنس و شکل دیافراگم بسته به نوع و کاربرد هدفون دارد اما هیچ جنس یا شکل خاصی به طور قطعی نمی توان گفت بهتر از دیگری است.

قابلیت ضدنویز

قابلیت ضدنویز در هدفون‌ها یکی از ویژگی‌های کلیدی به ویژه در محیط‌های پرسروصدا بشمار می روند. این ویژگی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته صدای مزاحم محیط اطراف را حذف یا کاهش می‌دهد و تجربه شنیداری راحت‌تر و شفاف‌تری را ارائه می کند.

در نهایت، هنگام انتخاب یک هدفون خوب و مناسب، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. کیفیت صدا: هدفون‌های با کیفیت صدای بالا، به مراتب صداها را شفاف و بدون نویز منتقل می‌کنند.
2. راحتی: حتما از راحتی هدفون انتخابی اطمینان حاصل کنید مخصوصا اگر قصد دارید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید.
3. سازگاری با دستگاه‌ها: هدفون باید به راحتی با دستگاه‌هایی که مد نظر شماست سازگار باشد.
4. نوع اتصال: همانطور که اشاره شد هدفون‌ها می‌توانند به صورت سیمی یا بی‌سیم باشند. هدفون‌های بی‌سیم برای آزادی حرکت بیشتر مناسب هستند، در حالی که هدفون‌های سیمی معمولاً مشکلات کمتری در اتصال دارند بستگی به موارد مصرف خود نوع با سیم یا بی سیم را انتخاب نمایید
5. مقاومت در برابر آب و تعریق: اگر قصد دارید هدفون را در هنگام ورزش استفاده نمایید، این ویژگی می تواند حائز اهمیت باشد
6. عمر باتری: برای هدفون‌های بی‌سیم، عمر باتری یک فاکتور اساسی و پر اهمیت می باشد.

حتما به هنگام خرید هدفون، به نیازها و سبک استفاده خود توجه داشته باشید تا از تجربه خریدی مطمئن بهره مند شوید.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود