برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

قابلیت های جدید اندروید 13

ارسال شده در1 سال قبل 298
دوستش دارم!0

جدید ترین ویژگی های اندروید 13

در 15 آگوست 2022، گوگل به طور رسمی آخرین نسخه از بزرگترین سیستم عامل تلفن همراه در جهان، یعنی اندروید 13 را راه اندازی کرد. اگر گوشی شما Google Pixel 4 یا مدل های جدید تر است، احتمالاً این آپدیت باید از قبل در گوشی شما نصب شده باشد.

اما مشکل این است که در ایران گوشی های پیکسل گوگل کمتر خریداری می شوند. البته جای نگرانی نیست زیرا سایر گوشی ها شاهد عرضه نسخه جدید اندروید در سال 2022 خواهند بود. گوگل همچنین اندروید 13 Go Edition را برای گوشی های ارزان قیمت نیز معرفی کرده است. اگر علاقه مند به دانستن ویژگی های جدید اندروید 13 هستید، موبایل مرکزی این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه در مورد قابلیت های جدیدی که در اندروید 13 یافت می شود، توضیح داده شده است.
تا قبل از اندروید 10، گوگل نسخه های سیستم عامل خود را به نام خوردنی های شیرین نامگذاری می کرد. به لطف اولین نسخه Developer Preview، می‌دانیم که نام رمزی اندروید 13 تیرامیسو (Tiramisu) است.

طراحی و تم در اندروید 13

اندروید 12 یکی از مهم ترین تغییرات رابط کاربری سیستم عامل را در سال های اخیر با Material You به ارمغان آورد. گوگل هنگام راه اندازی اولین نسخه Developer Preview، اسکرین شات هایی را به اشتراک گذاشت. نسخه ۲۰۲۲ اندروید به شما این امکان را می دهد تا آیکون های هر برنامه را بطور خودکار تم بندی کنید. در اندروید 12 شما می توانستید قسمت های مختلف سیستم عامل را تم بندی کنید، که در نسخه جدید تر، این قابلیت بیشتر بهبود یافته است.
البته دو ایراد در مورد این قابلیت وجود دارد. اولین ایراد این است که در حال حاضر برای گوشی های پیکسل، این قابلیت در دسترس است. مورد دوم این است که فقط با برنامه هایی که توسعه دهنده یک نماد تک رنگ را برای استفاده از Material You در آنها قرار داده باشد، می توان از Material You بهره برد.
اندروید 13 به کاربران این امکان را می دهد که بین دو سبک ساعت در صفحه قفل یکی را انتخاب کنند. این دو سبک شامل یک طرح بندی تک خطی و یک طرح بندی دو خطی می باشد. با رفتن به Settings > Display > Lock در تنظیمات گوشی، می توانید به این ویژگی دسترسی داشته باشید. همچنین پخش کننده رسانه ای که در قسمت اعلان ها ظاهر می شود نیز ظاهر جدیدی پیدا کرده است.


بهبود در کارکرد

اندروید 12 چندین ابزار جدید از جمله پشتیبانی از اسکرین شات اسکرولی، حالت یک دست، تنظیمات چرخش خودکار هوشمندتر و قابلیت AppSearch را معرفی نمود. در اندروید 13 نیز تغییراتی اعمال شده است. مثلاً اسکن کد QR دیگر وجود ندارد و در عوض یک تاگل برای راه اندازی یک اسکنر QR ساده از نوار اعلان شما قرار داده شده است. عملکرد این ویژگی ساده است و دیگر به یک برنامه جداگانه برای به کارگیری آن نیاز نخواهید داشت!
اگر به چند زبان مسلط هستید، این ویژگی ممکن است بهترین قابلیت افزوده شده به Android 13 باشد. تنظیم زبان برای هر نرم افزار به کاربران امکان می دهد تا زبان های خاصی را برای برنامه های مشخصی، جدا از تنظیمات سیستم، تنظیم کنند.
بهبود کلیپ بورد نیز از دیگر ویژگی های جدید اندروید 13 به شمار می رود. وقتی متنی را در Android 13 کات یا کپی می کنید، یک کادر هشدار جدید را در گوشه پایین سمت چپ می بینید. این امر نه تنها به شما نمایشی از آنچه در کلیپ بورد دارید را می دهد، بلکه می توانید نماد مداد را لمس کنید تا آن متن را ویرایش کنید. سپس، وقتی متن را در جایی پیست کردید، جدید ترین نسخه از متن مورد نظر را در کلیپ بورد خواهید داشت.


قابلیت های امنیتی

حفظ حریم خصوصی و امنیت همواره برای Google مهم بوده است. در هر نسخه جدید اندروید، این شرکت سیستم عامل را ایمن تر و خصوصی تر کرده و کنترل کاربر را بر مواردی که بیشترین اهمیت را دارد، افزایش داده است و Android 13 نیز از این قاعده مستثنی نیست.


داشبورد جدید امنیتی
در رویداد راه اندازی پیکسل 7 در اکتبر 2022، گوگل داشبورد حریم خصوصی و امنیتی جدیدی برای اندروید 13 را معرفی کرد. این ویژگی با قرار دادن تمام تنظیمات امنیتی Android 13 و استفاده از Action Card برای دریافت پاسخ سریع از کاربر، مدیریت حریم خصوصی و ویژگی های امنیتی را آسان تر می سازد. البته این قابلیت، فعلاً منحصر به گوشی های پیکسل گوگل است، اما در آینده در دستگاه های اندرویدی دیگر نیز در دسترس خواهد بود.


قابلیت Private Photo Picker
زمانی که در نسخه های قبلی اندروید فایل را با یک برنامه به اشتراک می گذاشتید، انتخابگر سندی که ظاهر می شد، امنیت بالایی داشت. این انتخابگر به برنامه اجازه نمی داد به هر فایلی در گوشی شما دسترسی داشته باشد و فقط به اسنادی که شما انتخاب کنید دسترسی داشت. ولی Private Photo Picker تا این اندازه ایمن و مطمئن نبود و در نسخه جدید اندروید، از نظر امنیتی نیز Private Photo Picker پیشرفت کرده است. این قابلیت در درون سیستم عامل تعبیه شده و مزیت آن این است که استفاده از عکس، فیلم و غیره هم در حافظه داخلی و هم حافظه ابری توسط هر برنامه ای، نیاز به انتخاب و اجازه شما خواهد داشت.

ویژگی جدید NEARBY_WIFI_DEVICES

در اندروید 12 اگر برنامه ای نیاز به جستجو برای شبکه های Wifi اطراف داشت، باید به آن دسترسی به موقعیت مکانی نیز داده می شد. این ویژگی هم غیر ضروری بود و هم نا امن؛ به همین جهت در Android 13، گوگل مجوز جدید NEARBY_WIFI_DEVICES را معرفی کرده است که به برنامه مورد نظر امکانمی دهد تا بدون دسترسی به موقعیت مکانی نیز شبکه های وای فای نزدیک را جستجو کند.


مجوز اعلان ها

در Android 12 و نسخه های قبل، باید به برنامه ها اجازه دسترسی به برخی ویژگی ها، مانند موقعیت مکانی، دوربین و میکروفون خود می دادید. در Android 13 نیز می توانید همین کار را برای نوتیفیکیشن ها انجام دهید.
این ویژگی مشکل نمایش تعداد زیادی هشدار توسط یک برنامه تازه نصب شده را برطرف می کند و شما برای تغییر دسترسی های این برنامه می بایست به تنظیمات گوشی بروید.


مجهوز های دقیق تر برای رسانه ها

در اندروید 12 و نسخه های قبل، وقتی برنامه ای می خواست به فایل های رسانه ای در حافظه داخلی دستگاه دسترسی پیدا کند، باید مجوز های لازم به آن داده می شد. این مجوز (READ_EXTERNAL_STORAGE)، به جای اینکه دسترسی فایل های مورد نیاز را بدهد، این دسترسی را به هر نوع فایل رسانه ای را در گوشی شما می داد. اما اندروید 13 به گونه ای متفاوت عمل می کند و باید برای هر نوع رسانه ذخیره شده مجوز بدهید.
این سه مجوز عبارتند از:
READ_MEDIA_IMAGE که دسترسی به تصاویر و عکس را فراهم می کند، READ_MEDIA_VIDEO برای فایل های ویدیویی و READ_MEDIA_AUDIO برای فایل های صوتی اجازه دستیابی می دهد.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود