برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

NFC چیست و کاربرد آن کدام است

ارسال شده در1 سال قبل 475
دوستش دارم!1

NFC و کاربرد آن در گوشی های هوشمند

هنگامی که قصد خرید گوشی جدیدی را دارید و به سایت های گوناگون می روید، اگر کمی دقت کنید می بینید که در توضیحات و یا جزئیات بعضی از این گوشی ها نوشته شده مجهز به NFC و یا در جلوی مدل گوشی، NFC درج می شود. تاکنون فکر کرده اید این NFC چیست و دلیل اینکه در جلوی اسم بعضی از گوشی ها نوشته می شود، چیست؟
در این مقاله درباره فناوری NFC، موبایل NFC و کاربرد NFC در گوشی های هوشمند، توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

NFC چیست؟

NFC یک واژه است که در واقع مخفف عبارت Near Field Communication می باشد. این عبارت در زبان فارسی بیشتر به همان نام ان اف سی شناخته می شود؛ البته به آن ارتباط حوزه نزدیک نیز می گویند. ان اف سی در واقع نوعی قرارداد و استاندارد برای گجت های موبایلی قابل حمل است و به دو دستگاه مورد نظر این امکان را می دهد که به کمک یک ارتباط رادیویی مخصوص، به هم دیگر متصل شده و بین آنها داده منتقل شود.
همانطور که از نام آن معلوم است، برای استفاده از فناوری NFC در دو گوشی، باید فاصله آنها کم (در حد چند سانتی متر) باشد؛ در اینصورت هر دو دستگاه قادر خواهند بود تا بین یکدیگر داده رد و بدل نمایند. گجت های قابل حمل و موبایلی که بارز ترین نمونه آن گوشی های تلفن همراه هستند، باید حتماً دارای تراشه مخصوص NFC باشند تا از این فناوری بهره مند گردند. بنابراین زمانی که در جلوی نام یک دستگاه این عبارت نوشته می شود، به این معنا است که در درون دستگاه مورد نظر تراشه NFC قرار گرفته است.


کاربرد NFC

به کمک تراشه تعبیه شده در آن، گوشی مجهز به فناوری NFC نوعی فرکانس رادیو ایجاد می کند که باعث ایجاد ارتباط بین این گوشی و دستگاه نزدیک آن می گردد. در ارتباط دو گوشی NFC، میزان داده کمی منتقل شده، نیازی به کد تایید نیست و در زمان فعال بودن این قابلیت، انرژی کمی از دو گوشی مصرف می شود. در ادامه به کاربرد ها و مواد استفاده NFC می پردازیم.
استفاده از NFC در عملیات پرداخت الکترونیکی بی سیم
در گوشی های تلفن همراه به تازگی قابلیت هایی رایج شده که از آنها به عنوان پرداخت الکترونیکی بیسیم نامبرده می شود. سرویس های Apple Pay، Samsung Pay و Android Pay از این دست قابلیت ها هستند. در هر سه سرویس، به کمک فناوری NFC پرداخت الکترونیکی بی سیم انجام می شود. به دلیل اینکه گجت های دارای قابلیت NFC به چیپ مخصوص آن مجهز هستند، اگر دستگاه شما این چیپ را نداشته باشد، سرویس های مذکور برای شما ناکارآمد خواهند بود. در کنار گوشی های مجهز به NFC، اپل واچ هایی که به این فناوری مجهز باشند نیز، می توانند از سرویس اپل پی بهره ببرند.

تلویزیون های مجهز به NFC هم وجود دارند

با استفاده از NFC همچنین می توان تا تصاویر را از گجت موبایلی به تلویزیون انتقال داد؛ البته در صورتی که تلویزیون نیز از قابلیت NFC بهره برده باشد. بعضی از تلویزیون ها خود مجهز به قابلیت NFC هستند و برای بعضی دیگر باید برنامه های خاصی را دانلود و استفاده نمایید. با نزدیک کردن گوشی به قسمت خاصی از تلویزیون، می توان از قابلیت NFC در هر دو دستگاه بهره برد.

پرینتر های مجهز به NFC
در چنین پرینتر هایی نیز چیپ NFC تعبیه شده و می توانند بوسیله آن به دستگاه های NFC دار متصل شوند. با استفاده از برنامه Mobile Print می توانید داده های تصویری خود را از طریق فناوری NFC به پرینتر منتقل کرده و عکس های مورد نظر خود را چاپ کنید.

پخش کردن صدا از اسپیکر با استفاده از NFC
بعضی از اسپیکر ها این قابلیت را دارند تا ارتباط NFC برقرار کنند. در این اسپیکر ها مانند تلویزیون ها، قسمتی برای نزدیک کردن گوشی مشخص شده که با انجام اینکار می توانید موسیقی و داده های صوتی دیگر را به اسپیکر انتقال داده و آن را پخش کنید.

استفاده از NFC همانند کارت اعتباری
در مکان هایی مانند مترو و دانشگاه، حتماً دیده اید که برای دریافت ژتون و یا ورود به ایستگاه از کارت مخصوص استفاده می شود. این کارت ها از فناوری NFC بهره می برند. با استفاده از گوشی های دارای چیپ ان اف سی، می توانید از گوشی خود به عنوان کارت اعتباری در چنین مکان هایی استفاده نمایید. این مورد مشابه عملیات پرداخت الکترونیکی بی سیم می باشد.

از فناوری NFC در ایران استفاده چندانی نمی شود؛ زیرا در ایران خیلی شناخته شده نیست. ارتباط ان اف سی از امواج رادیویی با برد کم اما فرکانس بالا استفاده می کند. بنابراین ممکن است استفاده از آن کمی برای بدن مضر باشد. البته به دلیل اینکه برد NFC پایین است، تا زمانی که بدن مستقیم در معرض این امواج قرار نگیرد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود