برای محصولات بیشتر کلیک کنید
محصولات بیشتری یافت نشد
آخرین نظرات کاربران
جستجوی بلاگ

رفرش ریت چیست و مزایا و معایب رفرش ریت چه می باشد ؟

ارسال شده در1 سال قبل 1405
دوستش دارم!3

رفرش ریت و انواع آن

امروزه گوشی های رده بالا و پرچمدار، از نمایشگر هایی با رفرش ریت 90 و 120 هرتزی استفاده می کنند و این ویژگی در بین آنها باعث ایجاد نوعی رقابت شده است. رفرش ریت همچنین نوعی عامل تمایز بین انواع مختلف گوشی گردیده است و بسیاری از تولید کنندگان گوشی های پرچمدار به داشتن رفرش ریت بالای گوشی های خود افتخار می کنند. اما آیا حتماً یک گوشی را به دلیل داشتن جدیدترین فناوری نمایشگر باید خریداری نمود؟ جواب این سوال به یک سری عوامل مهم و معین بستگی دارد؟

مزایای گوشی هایی با رفرش ریت بالا و حتی نحوه عملکرد آنها همیشه به خوبی فهمیده نمی شود. درست است که بازی و محتوا بر روی صفحه بسیار روان تر به نظر می رسند، اما این امر میزان مصرف باتری را افزایش می دهند. به همین دلیل است که انتخاب کردن گوشی هایی با رفرش ریت بالا، تا حد زیادی به نوع استفاده کاربر بستگی دارد. با این اوصاف، در این مقاله در مورد سرعت تازه سازی یا رفرش ریت مطالبی برای شما گردآوری شده است تا به اطلاعات بیشتری از آن برسید.

رفرش ریت چیست؟

واضح است که نمایشگر ها ساکن نیستند و محتوا و حرکت بر روی صفحه گوشی شما به شکلی یکنواخت پدیدار می شوند. این به دلیل آپدیت شدن یکنواخت پیکسل های صفحه به تازه ترین محتوای ارسالی از پردازنده دستگاه شما می باشد. البته این فرایند به طور ناگهانی رخ نمی دهد و نمایشگر ها در فواصل زمانی معینی محتوا خود را تازه سازی می کنند که به این فواصل زمانی، رفرش ریت گفته می شود.
رفرش ریت در واقع زمان بین آپدیت های متوالی محتوا در صفحه را بیان می کند و با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می شود. به بیان دقیق تر، رفرش ریت تعداد دفعاتی که صفحه به طور کامل تازه سازی می شود را نشان می دهد. یک نمایشگر 60 هرتزی در هر ثانیه، 60 بار آپدیت می شود، و نمایشگر های 90 و 120 هرتزی به ترتیب 90 و 120 بار در ثانیه رفرش می شوند. بنابراین یک نمایشگر 120 هرتزی دو برابر سریع تر از نمایشگر 60 هرتزی و چهار برابر سریع تر از نمایشگر 30 هرتزی، رفرش می شود.
آپدیت سریع تر صفحه همچنین به معنای تاخیر پایین تر آن است زیرا پیکسل ها در آن به دفعات بیشتری تازه سازی می شوند. به عنوان مثال، برای نمایشگر 60 هرتزی، 16.6 میلی ثانیه طول می کشد تا صفحه به طور کامل رفرش شود، در حالی که این زمان برای نمایشگر 90 و 120 هرتزی به ترتیب 11.1 و 8.3 میلی ثانیه است.
صفحه گوشی شما در هر بار تازه سازی به یکباره رفرش نمی شود، بلکه هر ردیف افقی از پیکسل به ترتیب رفرش می شود تا زمانی که کل صفحه نمایش تازه سازی شود. این فرایند را می توانید با گرفتن فیلم اسلوموشن از صفحه نمایشگر خود ببینید. به بیانی ساده تر، نمایگشر شما همواره در حال آپدیت شدن است، منتها زمان معینی برای تازه سازی کامل آن مورد نیاز است.

تغییر در رفرش ریت را فقط می توان درز حالت اسلومنوشن مشاهده کرد

رفرش ریت 60، 90 و 120 هرتز برای موبایل یعنی چه؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، رفرش ریت بالاتر باعث می شود تا محتوای تحرک در صفحه روان تر و فعال تر بنظر برسند. حتی کارکردن با برنامه ها مختلف به روش های گوناگون (مثلاً کشیدن انگشت به بالا و پایین در یک بازی یا نرم افزار) نیز برای شما در مقایسه با رفرش ریت استاندارد 60 هرتزی، روان تر به نظر می رسد. البته مزایای آن برای مصارف روزانه از موبایل چندان به چشم نمی آید، اما به طور کلی باعث می شود که صفحه نمایش بهتر تصاویر را نمایش دهد. همچنین اهمیت آن در جاهایی که محتوا با سرعت بالا نمایش داده می شود، مانند گیمینگ و ویدئو بیشتر به نظر خواهد رسید.
با این حال، بسیاری از محتوای فیلم با نرخ استاندارد 24 فریم بر ثانیه نمایش داده می شود. بنابراین هنگام پردازش محتوا نمایشگر یا باید سرعت خود را مطابق با محتوا تنظیم کند یا رفرش ریت محتوا را بر اساس توانایی خود تغییر دهد. نمایشگر های 120 هرتزی در این زمینه بهترین عملکرد را دارند زیرا می توانند محتوا را در سرعت های 60، 30 و 24 هرتز به خوبی و با تقسیم بندی فریم مناسب نمایش دهند. این در حالی است که نمایشگر های دیگر هنگام درجه بندی و تقسیم کردن محتوای 24 هرتزی باید بر روی آن پردازش انجام دهند. در اینصورت ممکن است کیفیت فیلم افت کند.
وقتی صحبت از گیمینگ به میان می آید، نمایشگر های سریعتر از عوامل هستند که می توانند تغییرات چشمگیری را در عملکرد شما ایجاد کنند. به دلیل داشتن فریم ریت بالاتر، زمان تاخیر نمایشگر پایین تر آمده و این بدین معنا است که تصاویر برای شما روان تر و با تاخیر پایین تر به نمایش در می آید و شما با سرعت بالاتری می توانید در بازی واکنش نشان دهید.
گیمر هایی که از کامپیوتر استفاده می کنند در اکثر مواقع از نمایشگر های 120 و 144 هرتزی استفاده می کنند. این قابلیت برای گوشی های هوشمند نیز محیا شده است، هر چند صفحه نمایشگر یک گوشی هوشمند در مقایسه با کامپیوتر پایین تر است. مشکلی که در اینباره وجود دارد این است که فریم ریت بالا نیازمند پردازنده قدرتمندی است. چنین پردازنده ای انرژی زیادی را نیز مصرف خواهد نمود. البته بازی مورد نظر نیز باید فریم ریت های بالا را ساپورت کند؛ مثلاً یک نمایشگر 120 هرتزی برای کار با یک بازی که حداکثر فریم در آن 30 واحد در ثانیه است، مناسب نخواهد بود.

یک نظر بگذارید
پاسخ دهید

منو

فروش عمده

واتساپ

اینستاگرام

برای ذخیره دوست داشتنی ها وارد شوید.

ورود